گروه مدیریت دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

نوآوری کن یا بمیر (Innovate or Die)

جمعه, ۲۳ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۰ ب.ظ

نوآوری به­ عنوان یکی از مفاهیم کلیدی نظریه ­های مدیریت، واژه ­ای نیست که اخیراً مطرح شده باشد؛ اما همان­طور که از معنی آن برداشت می­ شود، در هر دوره زمانی و متناسب با شرایط آن دوره قابل استفاده است. در محیط رقابتی امروزیمهم­ترین ابزار موفقیت و بقای شرکت­ها نوآوری می­ باشد. شرکت­های موفق نه ­تنها در مراحل اولیه چرخه عمرخود، بلکه در همه مراحل تکامل نیازمند نوآوری هستند. شعار خشن "نوآوری کن یا بمیر"  در حال حاضر به شکل گسترده‌ای فراگیر شده است. نوآوری تنها متعلق به صنایع فنی نیست؛ بلکه هسته مرکزی موفقیت برای هر کسب و ­کاری می­ باشد و بایستی به­ عنوان بخشی جدایی ­ناپذیر از استراتژی هر شرکتی مورد توجه قرار گیرد.

با توجه به اهمیت فراوان نوآوری، شرکت ­های موفق به طرق مختلف اقدامات مربوط به نوآوری را تسهیل می ­کنند. به ­عنوان مثال یکی از اصول مشهور شرکت گوگل، ایده 20-80  است. ایده ­ای که در آن، کارکنان ۸۰  درصد زمان کار در شرکت را صرف توسعه فعالیت­ ها و پروژه­ های شرکت می­ کنند و ۲۰ درصد زمان باقیمانده (یا یک روز از پنج روز) را صرف کار بر روی پروژه­ های دلخواه خودشان می­ نمایند. ۲۰ درصدی که محصولاتی مانند Gmail، AdSense، Google Talk، Google sky، Google News و Google Now حاصل آنند.

موسسات معتبر هر ساله فهرست شرکت­های جهانی برتر در زمینه نوآوری را اعلام می­ کنند. موسسه تامسون روترز (Thomson Reuters) در سال 2013 فهرستی از 100 شرکت برتر را اعلام نمود که در آدرس (www.top100innovators.comقابل مشاهده است. این 100 شرکت در سال 2013 در مجموع 5/4 تریلیون دلار درآمد کسب نموده ­اند؛ بیش از 266000 شغل ایجاد و بالغ بر 223 بیلیون دلار در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه­ گذاری کرده ­اند. فهرست صد شرکت برتر نوآور از نگاه نشریه معتبر فوربز (Forbes) نیز در آدرس (www.forbes.com/innovative-companies/list) قابل مشاهده است. همچنین شرکت استراتژی­­اند (Strategy&) در سال 2014 فهرست 10 شرکت برتر در زمینه نوآوری را اعلام نمود که به ترتیب عبارتند از: اپل، گوگل، آمازون، سامسونگ، تسلا موتورز، شرکت تری ام (3M)، جنرال الکتریک، مایکروسافت، آی­ بی ­ام و پراکتر اند گمبل (Procter & Gamble).

برای تاکید بیشتر بر لزوم توجه به نوآوری ذکر این نکته نیز ضروری است که به انتخاب موسسه معتبر Thinkers 50، آقای کلایتون کریستنسن در دو دوره متوالی (سال­ های 2011 و 2013) به عنوان متفکر برتر مدیریت در دنیا معرفی شده ­اند. آقای کریستنسن استاد مدیریت در دانشکده مدیریت هاروارد می­ باشند. حوزه تخصصی ایشان مطالعه نوآوری در سازمان­ های تجاری است و تاکنون چندین کتاب تاثیرگذار در زمینه نوآوری تالیف نموده ­اند.

لازم به توضیح است که موسسه Thinkers 50 به آدرس (www.thinkers50.com)، موسسه‌ای است که هر دو سال یک ­بار به رتبه‌بندی 50 متفکر خلاق‌ و تاثیرگذار دنیا در حوزه‌ مدیریت می‌پردازد. این موسسه از سال 2001 شروع به کار کرده است. برندگان این موسسه از سال 2001 تا 2015 عبارتند از: پیتر دراکر (2001 و 2003)، مایکل پورتر (2005)، سی. کی. پراهالاد (2007 و 2009)، کلایتون کریستنسن (2011 و 2013) و مایکل پورتر (2015).

تاکنون کتاب­ های بسیاری در حوزه نوآوری نوشته شده است.  در انتهای این بحث، عنوان چند کتاب تاثیرگذار و پرفروش به همراه نام نویسندگان آنها برای استفاده خوانندگان محترم قرار داده می­ شود.


The Innovator's Dilemma: The Revolutionary Book that Will Change the Way You Do Business

 by Clayton Christensen

The Innovator's Solution: Creating and Sustaining Successful Growth

 by Clayton Christensen and Michael Raynor

Innovation and Entrepreneurship

 by Peter Drucker

Reverse Innovation: Create Far From Home, Win Everywhere

 by Vijay Govindarajan and Chris Trimble

The Other Side of Innovation: Solving the Execution Challenge

 by Vijay Govindarajan and Chris Trimble

Leading the Revolution

 by Gary Hamel

The Innovative Leader: How to Inspire Your Team and Drive Creativity

 by Paul Sloane

Driving Growth through Innovation

 by Robert Tucker

Dealing with Darwin: How Great Companies Innovate at Every Phase of Their Evolution

 by Geoffrey Moore


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۳
دکتر صالح زاده

نظرات  (۱)

مطلب جالب و مفیدی بود. ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی